Świadczymy bezpłatne poradnictwo i doradztwo prawne i obywatelskie polegające na informowaniu mieszkańców Szczecina o przysługujących im prawach i spoczywających na nich obowiązkach, istotnych dla rozwiązania ich problemu oraz udzielaniu pomocy w wyborze optymalnego rozwiązania, w szczególności w zakresie:
- procedur i spraw urzędowych,
- świadczeń socjalnych (zasiłki, renty, emerytury),
- spraw mieszkaniowych,
- opieki medycznej i niepełnosprawności,
- trudnych spraw rodzinnych,
- problemów w pracy,
- spraw konsumenckich,
Poradnictwo prawne obejmuje swym zakresem wsparcie merytoryczne z zakresu: prawa cywilnego (w tym spadkowego), prawa rodzinnego, prawa administracyjnego, postępowania cywilnego (w tym egzekucyjnego), postępowania administracyjnego i sądowo-administracyjnego, prawa spółdzielczego, prawa pracy . Poradnictwo zorganizowane jest w formie indywidualnych konsultacji osób potrzebujących wsparcia z prawnikiem. W ramach poradnictwa udzielana jest pomoc prawna w formie porad ustnych. Konsultacja obejmuje zapoznanie się z dokumentacją sprawy, jej analizę oraz propozycję sposobu postępowania, omówienie możliwości podjęcia określonych czynności, wskazanie konsekwencji określonego postępowania.
Udzielanie porad odbywa się z wykorzystaniem aktualizowanej na bieżąco i dostępnej on – line bazy zgodnie z aktualnym stanem prawnym, stanowiskiem doktryny i orzecznictwa.
Konsultacje będą odbywały się po wcześniejszym umówieniu osobistym, telefonicznym lub mailowym w warunkach zapewniających dyskrecję oraz przy zachowaniu najwyższych standardów co do przestrzegania tajemnicy zawodowej.
Poradnictwo obywatelskie obejmuje swym zakresem opracowanie i przekazanie zgłaszającym się klientom, rzetelnych, skonkretyzowanych i zindywidualizowanych zestawów informacji o różnych możliwościach rozwiązania problemu i o związanych z nimi konsekwencjami. Wspieranie klientów z poszanowaniem samodzielności w podejmowaniu decyzji dokonywania wyboru sposobu postępowania oraz, w razie potrzeby, sporządzanie wspólnie planu działania i pomocy w jego realizowaniu.
SPECJALISTA / DORADCA |
ZAKRES PORAD I INFORMACJI |
DORADCA PRAWNY |
Forma w jakiej będzie udzielana nieodpłatna pomoc prawna :
- poinformowanie osoby uprawnionej o obowiązującym stanie prawnym,
- o przysługujących jej uprawnieniach lub
- o spoczywających na niej obowiązkach
- wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego
- udzielenie pomocy w sporządzeniu projektu pisma w sprawach:
- urzędowych
- świadczeń socjalnych (zasiłki, renty, emerytury)
- opieki medycznej i niepełnosprawności,
- problemów w pracy,
- zagadnień własności, roszczeń majątkowych, podatków,
- zadłużeń, pożyczek, kredytów, upadłości konsumenckiej,
- związanych z przestępczością, resocjalizacją i adaptacją społeczną.
- sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata,
radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowo administracyjnym
- Pomoc w sporządzeniu wniosku o upadłość konsumencką osoby fizycznej.
- Udostępnianie wzorów pism
Porady prawne odbywają się zgodnie z harmonogramem po uprzednim umówieniu się na poradę. |
DORADCA ZAWODOWY |
Poradnictwo realizowane jest poprzez:
- udzielanie informacji o instytucjach rynku pracy właściwych do załatwienia sprawy zgłaszanej przez klienta
- pomoc w określeniu możliwości zawodowych
- pomoc w rozpoznaniu posiadanych umiejętności przy doborze ofert pracy
- wzmocnienie pozytywnej motywacji w kierunku rozwoju zawodowego
- pomoc w samodzielnym przygotowaniu dokumentów aplikacyjnych: życiorysu zawodowego, listu motywacyjnego
- przygotowanie do rozmowy z pracodawcą
|
DORADCA /
PEDAGOG PRACY SOCJALNEJ |
Poradnictwo realizowane jest m.in. poprzez udzielanie informacji o:
- obowiązujących przepisach z zakresu pomocy społecznej ;
- przyznawaniu form wsparcia (świadczeń pieniężnych i niepieniężnych osobom potrzebującym pomocy)
- o instytucjach właściwych do podejmowania działań na rzecz osób i rodzin będących w trudnej sytuacji życiowej
Poradnictwo rodzinne obejmuje m.in. zagadnienia funkcjonowania rodziny, w tym m.in. problemy związane z opieką nad osobą niepełnosprawną, niezaradną życiowo, starszą. |
DORADCA
mieszkania komunalne
|
Poradnictwo realizowane jest m.in. poprzez udzielanie informacji:
- kto i kiedy może ubiegać się o wynajęcie mieszkania
- gdzie i jakie dokumenty należy złożyć
- procedura rozpatrywania złożonych wniosków
- jakie warunki musi spełniać osoba ubiegająca się o wynajęcie mieszkania
- problemy związane z zaległościami w opłacaniu czynszu - jak je rozwiązać
- kto może ubiegać się o obniżkę czynszu
- czy można dokonać zamiany z osobą zainteresowaną w zamian za spłatę długu
- kiedy można skorzystać z programu „Odpracuj dług”
- kiedy i komu przysługuje zamiana z urzędu na inny lokal
|
DORADCA OBYWATELSKI |
Porada obywatelska polega na:
- wyszukaniu w posiadanych zasobach informacyjnych różnych możliwości rozwiązania problemu,
- przedstawieniu klientowi możliwych rozwiązań i ich konsekwencji,
wsparciu klienta w dokonaniu wyboru sposobu postępowania z poszanowaniem jego samodzielności w podejmowaniu decyzji,
- w razie potrzeby sporządzeniu wspólnie z klientem planu działania
Informacja obywatelska polega na:
- wskazaniu specjalisty, instytucji lub organizacji właściwej do załatwienia sprawy,
- wyjaśnieniu obowiązującego trybu postępowania i podstawowych pojęć,
- wskazaniu przepisów mających zastosowanie w sytuacji klienta.
|